Begrepen onbegrip

Malevitsj schilderde ‘Zwart vierkant op zwarte achtergrond’
Een revolutionair werk, eind en beginpunt.
Een vraag ligt voor de hand;
Zou een “Wit vierkant op een witte achtergrond” net zo’n impact hebben?
Ook dat schilderde Malevitsj daadwerkelijk, het leidde vanzelf tot de monochromen van Yves Klein, een mooie impact.
Vragen liggen hier voor het oprapen;
Waar is het schilderij ” Zwart vierkant op een zwarte achtergrond” van Malevitsj gebleven?
Is het nooit herkend, is het nooit geschilderd, is het nooit gezien door het geestesoog van Malevitsj? Natuurlijk zag de visionair dat.
Je kunt je het makkelijk voorstellen: een zwart vierkant voor op een zwart doek, in een donkere kamer of in een donkere nacht.
Het doek heeft geen rand meer, de bevrijding van het kader is een feit, een direct ervaren gewaarwording.
Natuurlijk lijkt dit op de nachtelijke expositie van je ogen sluiten in een goed verduisterde slaapkamer.
Iedereen bezit dit nooit gerealiseerde meesterwerk van Malevitsj.
Het is niet alleen de bevrijding van het kader maar ook die van de dimensies.
Hier zijn alle dimensies mogelijk, zelfs de dimensie van het ondenkbare.

Vriend en ideoloog van het Suprematisme El Lissitzski had een prachtige naam bedacht voor zijn kunstwerken, “Proun” noemde hij ze.
Het naslagwerk zegt;
Proun: een woord dat nooit helemaal duidelijk is geworden, helemaal nooit.

Het zijn de mooiste begrippen, de onbegrijpelijke.
Ze drukken het begrepen onbegrip uit.
Ze vieren het zijn voor de taal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *