Billboard out of the blue


Reclame is gebakken lucht.
Er is niets mis met gebakken lucht, zolang je er maar niets voor hoeft te betalen, anders heet het oplichterij.
Veel mensen liggen krom om gebakken lucht af te betalen, of beter gezegd: het object dat ze nodig dachten te hebben.

Bovenstaand billboard maakt reclame voor ongebakken lucht: blauwe, hemelse lucht.
Deze ongebakken lucht is echter gratis, dus onbetaalbaar.
De hemel vraagt er niet om reclame voor haar te maken, dat heeft ze niet nodig.
De hemel is zelf een levensvoorwaarde.

Reclame probeert ons wijs te maken dat we iets nodig hebben.
Iets waar we niet zonder zouden kunnen.
Het feit dat er reclame voor gemaakt wordt, bewijst al dat we het niet nodig hebben.
Anders zou het een eerste levensbehoefte zijn, noodzakelijk.
Voor noodzaak hoef je geen reclame te maken.

In feite hebben we zo verbijsterend weinig nodig.
Zuurstof, warmte, schoon water, voedsel, een onderkomen…

Zuurstof, water en zon komen uit de hemel, out of the blue.
Ons voedsel groeit dankzij de aarde, het water en de zon.
Wij zijn aarde, de lucht vult ons aan, maakt ons compleet.
Ons lichaam is aards, de hemel blaast het lichaam leven in.

Is het geen wonderbaarlijk gegeven dat de zon maar blijft schijnen?
Dat de dampkring precies het juiste klimaat schept en dat de waterkringloop onvermoeibaar doorgaat?
Een kleine afwijking zou onze dood betekenen.
Kennelijk houdt de natuur ervan te balanceren op het randje van het mogelijke.

Kijk eens naar dit billboard: het lijkt niets te bevatten, maar het bevat alles.
Het lijkt niets waard, terwijl het onbetaalbaar is.
Onderaan de lijst hangt een schommel.
Wie durft, kan daar gratis schommelen en de hemel zonder kader bekijken.
Het enige zichtbare van de hemel is die onweerstaanbare kleur.
Je ziet het gebroken licht van de zon.
Het gebroken licht is heel.
Blauw en grenzeloos.
Wat wens je nog meer?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *