Fenomenologie van de Hoed

‘Al wat hoger is dan een kuiltje is voor Freud een fallussymbool’

In ‘de Fenomenologie van de Hoed’ van Fedor Krymp wordt de stelling geponeerd dat een man die zijn toevlucht zoekt onder een hoed zeer waarschijnlijk lijdt aan het Uterus-syndroom.
‘Het verlangen om te remigreren naar de baarmoeder.’
Hij wil zichzelf behoeden voor… voor wat eigenlijk?
Tegen wat zoekt hij dekking, hoofdbedekking?

In het hoofdstuk ‘de hoed van Freud’, Freud was zelf een verwoed hoeddrager, valt te lezen dat ‘de meester van de projectie’ de stelling onderbouwt dat het dragen van een hoofddeksel in wezen niets anders betekent dan ‘een gestyleerde poging om het hoofd terug te brengen in de baarmoeder.’
‘Iedere geborene zit immers wel voor kort of langere tijd vast in de geboorteopening, de langere duur zou later leiden tot een verklaarbaar neurotisch verlangen naar een hoed, of een ander klemmend hoofddeksel.’
Freud voert zichzelf op als het levende bewijs en vindt uiteraard bij zijn patiënten, let wel iedereen is een patiënt, overvloedige bewijzen voor zijn theorie.
De voordelen van het ongeboren zijn evident, alle mogelijke problematiek lost op in die paradijselijke staat.
Critici die de validiteit van zijn stelling betwijfelden beschuldigde Freud van lafheid en zwakte om toe te geven aan regressieve behoeftes.
Hoe verdedig je je tegen zo’n aantijging, het beste is natuurlijk aantijgingen ruiterlijk te beamen.

De lafhartige critici vergeleken Freud met ‘een goochelaar die zijn fabelachtig banale projecties uit zijn hoge hoed tovert en de wereld ongevraagd op zijn misvormde voorstelling van zaken trakteert.’
Verder verweten ze Freud zich te gedragen als ‘de herder van de psychologie’ die zijn schapen, lees patienten, wil behoeden voor de bedreigende wereld door zijn kudde naar de slaapverwekkende schaapskooi van de banale verklaring te leiden.

Verklaringen zijn vaak doodverklaringen, dat is de banaliteit van de wetenschap.
Doet H2O recht aan het wonderbaarlijke van water of is het een dooddoener?
Met de hoed van de wetenschap behoedt de wetenschapper zich voor het mysterie van het bestaan, het geeft de illusie van totale controle.
Al moet je toegeven dat het dragen van zo’n verklarend hoofddeksel een bepaalde pretentie wekt ook al wordt die nooit waargemaakt.

One thought on “Fenomenologie van de Hoed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *